۸۴۹۷۷۸۳۴
امروز
۰۲ خرداد ١۳۹۷   |   English
آخرین فعالیت‌ها

خدمات آزمایشگاه

تصوير كلان خدمات وب‏‌آزما در شکل ارائه شده است که در ادامه به شرح مختصری از هر یک می پردازیم:

  1. رصد و پايش اوليه: یکی از فعالیت­هایی که می­توان در آزمایشگاه انجام داد، رصد و پایش اولیه محصولات و خدمات تحت ارزیابی به منظور شناسایی وضع موجود می­باشد. این شناسایی می­تواند در سطوح مختلفی انجام شود. مثلا می­توان فقط لیست خدمات فعال این حوزه را استخراج نمود و اطلاعات اولیه­ای از قبیل رتبه الکسا، دامنه کاری خدمت مربوطه و ... برای آنها جمع­آوری نمود. و یا اینکه می­تواند در سطح پیشرفته­تری انجام شود. در این حالت باید برای پایش اولیه این خدمات یک پرسشنامه طراحی و تهیه گردد و با استفاده از ارزیاب­های انسانی به ارزیابی و پایش اولیه این محصولات و کیفیت خدمات­دهی آنها پرداخت.
  2. ارزيابي اثربخشی خدمات مبتنی بر نیازمندی‌­های کارکردی: مولفه­‌های كاركردي نمايانگر توانمندي‌‏هاي هر خدمت يا محصول در فراهم آوردن نتايج مورد انتظار و موثر به مخاطبين هستند كه در جذب و ماندگاري آنها از اهميت زيادي برخوردارند. این شاخص­ها میزان اثرگذاری یک محصول یا خدمت را نشان می­دهند. از آنجا كه خدمات مختلف، عملكردهايي كاملاً متفاوت با يكديگر دارند، لذا ارزيابي شاخص­هاي كاركردي هر خدمت يا محصول نيز بسته به نوع عملكرد آن متفاوت بوده و با معيارهاي مربوط به خود سنجيده مي­شود. در اين وجه از فعاليت‏هاي آزمايشگاه، علاوه بر تهيه مجموعه دادگان تست و محك جهت ارزيابي، لازم است كه روال­ها و فرايندهاي مناسب براي آزمون هر خدمت تعيين شده و بسترهاي لازم براي پياده‏سازي اين روال‏ها و فرايندها آماده گردد. در اغلب موارد لازم است بسترهاي ارزيابي خودكار و انساني جهت ارزيابي دقيق­تر و جامع­تر ايجاد شود. ارزيابي‏هاي انساني مورد نياز در وب‏آزما از طريق بستر جمع‏سپاري اين آزمايشگاه انجام مي‏پذيرند و از اين لحاظ، نياز به توسعه ابزار جديدي نيست. اما به ازاي هر خدمت، بايد فعاليت‏هاي مرتبط با آن خدمت در بستر جمع‏سپاري تعريف شوند و اين فعاليت‏ها بين خدمات مختلف متفاوت خواهد بود.
  3. ارزيابي کارایی خدمات مبتنی بر نیازمندی­های غيركاركردي: يكي از جنبه هاي مهم در ارزيابي محصولات و خدمات، تعیین میزان تحقق نیازمندی­های غيركاركردي است که در واقع میزان کارایی محصول یا خدمت را نشان می­دهند. تمامي خدمات براي سرويس­دهي بهتر و مناسب‏تر در فضاي وب بايد علاوه بر تأمين نيازهاي كاركردي به منظور جلب رضايت مخاطبين به مواردي از قبيل سرعت پاسخگويي، دسترس­پذيري، كاربردپذيري، امنيت و ... توجه ويژه­اي داشته باشند. اين شاخص­ها تقريباً براي تمامي خدماتي كه تحت وب ارائه مي­شوند يكسان است ولي روش اندازه­گيري آنها ممكن است از خدمتي به خدمتي ديگر متفاوت باشد. در اين راستا، يكي از بخش­هاي مهم در آزمايشگاه، ارزيابي اين دسته از شاخص­ها (از قبیل كاربردپذيري، مقياس‏پذيري، دسترس‏پذيري، تعامل‏پذيري، تعداد كاربر همزمان، زمان پاسخگويي، قابليت اطمينان و امنيت) مي­باشد.
  4. ذائقه ‏سنجي كاربران: در صورتي كه لاگ استفاده از يك خدمت در دسترس وب‏آزما قرار گيرد و یا اسکرپیت توسعه یافته در وب­سایت مزبوط قرار گیرد، امكان تحليل لاگ مزبور و ارائه تحليل‏هاي آماري و داده‏كاوي بر روي آن فراهم خواهد بود. هدف اصلي اين گونه تحليل‏ها شناسايي رفتار و ذائقه و تمایلات كاربران استفاده كننده از خدمت مزبور است. بدين ترتيب، ارائه دهنده خدمت مي‏تواند با تمركز بيشتر بر آنچه كه به مذاق كاربران خوشايندتر است، به جذب هرچه بيشتر مخاطب بپردازد. ابزارهاي تحليلي كه در اين بخش مورد استفاده قرار مي‏گيرند نيز براي تمامي خدمات تحت وب يكسان هستند، اما استفاده از آنها براي يك خدمت خاص نيازمند سفارشي‏سازي‏هايي خواهد بود.
  5. رتبه­‌بندی خدمات: با شكل­گيري ابزارهاي ارزيابي خدمات مختلف مي­توان مبتني بر سنجش آنها از جنبه­هاي مختلف به رتبه­بندي خدمات در هر حوزه پرداخت. به عنوان مثال، براي ارزيابي هر خدمت بومي می­توان از فاکتورهای مختلفی از قبیل کیفیت نتایج، کیفیت سرویس­دهی، آمار بازدید و ... استفاده نمود. جهت امتيازدهي و رتبه­بندي خدمات به اين شكل عمل خواهد شد كه متناسب با ميزان اهميت هر يك از شاخص­ها در بلوغ يك خدمت، وزني به آن شاخص اختصاص داده مي­شود و در نهايت امتياز خدمات بومي هر حوزه متناسب با فرمول مربوطه محاسبه مي­گردد و بر اساس امتياز مكتسبه رتبه­بندي خواهند شد. البته می­توان براساس پارامترهای مختلف نیز به رتبه­بندی این خدمات پرداخت و به عبارتی مشخص نمود که در هر زمینه هر یک از خدمات چه امتیاز و چه رتبه­ای را کسب نموده­اند. در این بخش می­توان وجه تمایز و نقاط ضعف و قوت محصولات را در مقایسه با هم اعلام نمود. به بیانی دیگر، آزمایشگاه از جوانب مختلف به رتبه­بندی محصولات و خدمات می­پردازد و مشخص می­کند در هر حوزه یا زمینه­ای کدام محصولات رتبه بالاتری را کسب نموده­اند.
  6. تحلیل بازار و مشتری: یکی دیگر از تحلیل­هایی که در آزمایشگاه انجام می­شود تحلیل بازار و مشتری خدمات است. برای این منظور با استفاده از داده­های تجربی (که می­تواند از لاگ خدمات و یا منابع دیگری بدست آید) به تحلیل بازار و مشتریان آن خدمت می­پردازیم. مواردي از قبيل تعيين سهم بازار خدمات، آمار بازدید، تعداد و درصد کاربران داخلی و خارجی، توزيع جغرافيايي كاربران، تعداد کاربران یکتا و میزان ماندگاری آنها و غیره در این بخش از تحلیل­ها گنجانده مي­شود.
  7. یکپارچه‌­سازی: به عنوان یکی از مهم­ترین فعالیت­ها، می­توان به یکپارچه­سازی بسترهای ارزیابی دادگان، محصولات و خدمات که یکی از رسالت­های اصلی آزمایشگاه می­باشد اشاره نمود. جهت یکپارچه­سازی این بسترها لازم است وجوه اشتراک و افتراق این بسترها شناسایی شوند و حتی­الامکان از هسته­های اصلی ایجاد شده در آزمایشگاه استفاده نمود و بستر موردنظر را بر روی آن و با توجه به نیازمندی­های ارزیابی هر یک از محصولات و خدمات توسعه داده و یا متناسب­سازی نمود.