معرفی ابزارهای تحلیل وب: الکسا، کام اسکور، گوگل آنالیتیک

الکسا، سایت الکسا به آدرس alexa.com ، سایت معتبری برای رتبه بندی سایت‌ها و وبلاگ‌ها از نظر میزان بازدید و محبوبیت می‌باشد. بسیاری از کاربران، برای تخمین بازدید سایت‌ها و یا جذب تبلیغات از آمارهای این سایت استفاده می‌کنند. این سایت قابلیت این را دارد که سایت یا وبلاگ را در بین کل سایت‌های موجود در اینترنت و یا در کشوری که بیشترین بازدیدکنندگان متعلق به آنهاست رتبه بندی نماید.

خدمات سایت الکسا را می‌توان در ۵ دسته اصلی دسته‌بندی نمود:

  • وب‌گاه‌های برتر:

در این قسمت وب‌گاه‌های پربازدید نمایش داده خواهد شد. برای نمایش وب‌گاه‌های پربازدید از ۳ نوع فیلتر جهانی، کشوری و بر پایه موضوع خاص استفاده می‌شود.

  • مشخصات سایت (Site Info):

الکسا طیف گسترده‌ای از داده‌های دقیق برای هر سایت را ارائه می‌کند.

  • واتز‌هات (What’s Hot):

این قسمت صفحات معروف اینترنت را نشان می‌دهد و هر ۵ دقیقه به روز می‌شود.

  • نوارابزار الکسا (The Alexa Toolbar):

نوارابزار شناخته شده الکسا که تمام خدمات سایت الکسا را به راحتی در اختیار می‌گذارد.

  • برای دارندگان سایت (For Site Owners):

در این قسمت صاحبان وبگاه‌ها می‌توانند داده‌های سایت خود را در الکسا وارد نمایند و یا ویرایش کنند.

مهمترین قسمت این سایت رتبه بندی وب‌گاه‌ها بر اساس میزان بازدید است. در این رتبه بندی تنها تعداد بازدید از یک سایت تعیین کننده است.

الکسا اطلاعاتی از قبیل:

آمار، محبوبیت عامه، تعداد صفحات، تعداد سایت‌های لینک شده به آن و غیره را ارائه می‌کند.

این سایت بطور رایگان اطلاعاتی در مورد کل سایتهای وب که در دسترس هستند، را ارائه میدهد.

کاربردهای الکسا پیدا کردن سایت‌های بیشتر در یک موضوع، دانش بیشتر درخصوص سایتی که مالک آن هستیم، یافتن سایتهای برتر و Urlهای داغ و پربازدید و نوار ابزارهای کارآ و مفید است.

 

همچنین رتبه‌بندی سایتهای برتر با معیارهای رتبه بندی بین المللی، رتبه بندی در کشور و رتبه بندی در طبقه‌بندی موضوعی، امکانات دیگری است که الکسا در اختیار کاربرانش قرار می‌دهد.
اطلاعات سایت

الکسا در مورد هر سایت اطلاعات زیر را ارائه می‌دهد، میزان محبوبیت، توصیف مناسب از فعالیت سایت، میزان ارتباط با سایت‌های دیگر، سن کاربران، سایتهای مشابه، کلیدواژه‌ها، میزان ترافیک از هر مکان، آمار کاربران و مواردی نظیر: جدیدترین رویدادها، ویدئوها و سایتهای پربازدید را نشان می‌دهد.

الکسا هر پنج دقیقه یکبار بر اساس محبوبیت سایت‌ها آنها را دسته بندی کرده و بروزرسانی می‌کند.

الکسا برای مالکان سایتها، خدماتی نظیر مرور و اصلاح وب سایت آنها و مقایسه آنها با دیگر سایت‌های مشابه را اجرا می‌کند.

            نوار ابزار الکسا

کاربران می‌توانند از طریق نوار ابزار الکسا از خدمات الکسا استفاده کنند و اطلاعات وب سایت خود را در صفحه آن مشاهده کنند. این اطلاعات شامل رتبه ترافیک و پیوندهای مرتبط است که به کاربران داده می‌شود. در مورد مباحث جاسوسی نیز، فعالیت‌های کاربران قابل ملاحظه و بررسی است در حالیکه از افشای اطلاعات شخصی جلوگیری می‌شود. سود مالی شرکت الکسا از طریق تبلیغات موجود در وبسایت الکسا حاصل می‌شود و تبلیغات کوچکی نیز در نوار ابزار الکسا دیده می‌شود.

http://www.alexa.com/images/ads/advertise.jpg

 

کام اسکور

کام اسکور: (ComScore) یک شرکت اینترنتی بازاریابی، تجزیه و تحلیل و یکی از بزرگترین شرکت‌های تحلیل ابزارهای وب است.

 کام اسکور، جمع‌آوری و تحلیل وب را  با استفاده از پیشخوان کاربر انجام می‌دهد. این ابزار فعالیت اینترنتی ۱.۵ میلیون کاربر را بطور دقیق از نظر رفتاری نظارت می‌کند و قادر است بخش‌های مربوط به نیازهای خاص کسب و کار در کاربران را شناسایی کند. بازدیدکنندگان کام اسکور از ۲۴۶ کشور جهان هستند. برنامه کاری کام اسکور شامل متدولوژی‌های تازه بکار گرفته شده، صنعت مقایسه، مثالهای داده، منافع بخش خصوصی/عمومی، پرسش و پاسخ است. متدولوژی‌های تازه بکار گرفته شده عبارتند از:

  • Random Digit Dialing ‪(RDD)‬

بکار گرفتن RDD‌ها ( شبیه روش‌های سنتی، متدهای تحقیقاتی بازار آفلاین)

  • Random Direct Mail ‪(RDM)‬
  • Multi-Channel

روش‌های بهم پیوستن چندگانه برای بکارگیری اعضای جدید مانند E-Mail، تبلیغات آنلاین، Random Direct Mail ‪(RDM)‬، و Random Digit Dialing ‪(RDD)‬

  • تبلیغات تلویزیونی
  • مشارکت ISPها / مشارکت eCommerce

 

Google Analytic

خدمات گوگل آنالیتیک به شرح زیر است:

  • گوگل آنالیتیک بصورت روزانه، ماهانه و سالانه بازدید سایت‌ها را دنبال می‌کند.
  • در طول زمان گراف نمایش رسم می‌کند.
  • در مورد صفحاتی که بازدید شده، زمانی که کاربر در آن باقی مانده است
  • تعیین نرخ بالا و پایین
  • صفحات ورودی
  • کابران چگونه به این صفحات می‌رسند.
  • موتورهای جستجو و عبارات جستجوی بکار رفته
  • مکان، سیستم عامل، وضوح مانیتور

گوگل آنالیتیک چگونه کار می‌کند؟

آنها کدی برای شما برمی‌گردانند، شما کد را زیر تگ <‎/body> کپی می‌کنید و آنرا در هر صفحه قرار می‌دهید.

  • قالب صفحات بطور اتوماتیک با ساده‌ترین حالت ویرایش می‌شود.
  • به صفحه داشبورد گوگل آنالیتیک می‌روید و اندازه گیری معیارها را بطور روزانه می‌بینید.

 

گزارشات مفید ارائه شده توسط گوگل آنالیتیک:

  • آمار بازدیدکنندگان
  • پوشش سراسری، مرورگرها، سیستم‌های عامل، شفافیت صفحه نمایش، سرعت اتصال به صفحه
  • منابع ترافیکی

لینک‌های مستقیم/لینک‌های مرجع/ موتورهای جستجو، کلمات جستجوی متناوب بکار رفته

  • محتوا

محتوای سطح بالا، میزان پوشش سایت