الگوریتم جدید گوگل مرغ مگس خوار (Hummingbird)

مرغ مگس خوار الگوریتم جدید گوگل است که به تازگی به الگوریتم‌های جستجو اضافه شده است.

دلیل نامگذاری این الگوریتم، سرعت و دقت آن است. مرغ مگس خوار یا Hummingbird بر خلاف الگوریتم‌های گوگل پاندا و گوگل پنگوئن یک افزونه آنتی اسپم نیست بلکه بر روی عبارتی است که کاربران جستجو می‌کنند و در واقع هدف این الگوریتم، بهینه سازی پرس و جوهای کاربران کار می‌کند.

تفاوت الگوریتم جدید گوگل – مرغ مگس خوار با الگوریتم‌های گوگل پاندا و گوگل پنگوئن

الگوریتم‌های گوگل پاندا و گوگل پنگوئن تمرکز خود را بر روی روش‌های شناسایی اسپم گذاشته بودند، گوگل پاندا وظیفه شناسایی محتوای نامناسب و کپی شده از سایت‌های دیگر، روش‌های متقلبانه در داخل سایت مانند کلوکینگ و… را به عهده دارد و گوگل پنگوئن وظیفه شناسایی لینکهای اسپم و سایت‌های اقدام به خریداری لینک برای بهبود رتبه‌بندی خود می‌کنند را عهده دار است.

الگوریتم جدید گوگل، مرغ مگس خوار بر خلاف این دو الگوریتم یک افزونه ضد اسپم نیست بلکه افزونه ای برای تجزیه و تحلیل عباراتی است که کاربر برای جستجو وارد کرده. گوگل با این کار می‌تواند نتایج بهتری را به کاربران نمایش دهد و با استفاده از الگوریتم مرغ مگس خوار می‌تواند نتایج خود را بهبود بخشد.

بهینه‌سازی موتور جستجو (SEO) تغییرات کمی توسط الگوریتم مرغ مگس‌خوار داشته است، درحالیکه بیشترین نتایج رتبه‌بندی در اثر محتوای طبیعی است که بطور محاوره ای خوانده می‌شود، تا وقتی که کلمات کلیدی در پرس و جوها اهمیت دارند، مرغ مگس‌خوار رشته بلندی از کلیدواژه‌های قوی را اضافه می‌کند، و محتوای آنرا بهینه سازی می‌کند.

کاربرد مترادف کلیدواژه‌ها توسط مرغ مگس‌خوار بهینه سازی می‌شود و به جای لیست نتایج با عبارات واقعی یا کیلدواژه‌ها، گوگل نتایج مرتبط با  "موضوع درون‌مایه" و "مضمون" را نشان می‌دهد.

این الگوریتم در مرحله اول کلمات مترادف را پیدا کرده و با استفاده از این موضوع می‌تواند منظور واقعی مخاطب را بدست آورد. به عنوان مثال در عبارت "از کجا می‌توانم موبایل جدید سامسونگ را بخرم؟" برای کلمه "کجا"، "مکان" و برای "بخرم"، "بازار" را در نظر می‌گیرد و به این ترتیب مفهوم بازار موبایل یا مانند آنرا مورد بررسی قرار می‌دهد.

این موضوع نهایتا منجر به این خواهد شد که کاربر به نتایج دلخواه خود برسد.

 این اگوریتم با الگوریتم‌های قبلی تداخل ندارد.

در واقع الگوریتم جدید گوگل تاثیری در نتایج رتبه بندی به طور مستقیم ندارد و صرفا عباراتی را که کاربر جستجو کرده بررسی می‌کند و بر اساس خواسته‌های کاربر سعی میکند بهترین نتیجه را نمایش دهد.

الگوریتم ""Hummingbird  بیش از روش‌های انسانی به تعامل با کاربران و ارائه جواب غیرمشابه نسبت به نسخه‌های پاندا و پنگوئن می‌پردازد.

جدول زیر تفاوت‌ای بین تکنیک‌های جستجوی قدیمی و جدید را بیان کرده است.

 

تکنیک‌های جستجوی قدیمی

تکنیک‌های جستجوی جدید

جستجو بر مبنای کلمات کلیدی

جستجوی مبتنی بر پرسش، مکالمه و معنا (با دریافت کلمات سوالی نظیر چرا، چه زمانی و چه کسی و…)

واگذاری نتایج جستجوی یکسان به کاربران مختلف

جستجوی مشابه ممکن است به نتایج مختلفی برای هر کاربر منجر شود، که مبتنی بر شرح و تفصیل آن در هر لحظه است.

تکنیک‌هایی که توسط کاربر برای جستجو بکار نمی رود.

از اطلاعات کاربر نظیر دانلودهای قبلی، مکان جغرافیایی، به اشتراک گذاری‌های اجتماعی و غیره استفاده می‌کند.

قادر به بکاربردن رشته‌های پیچیده جستجو نیست.

می تواند با رشته‌های پیچیده جستجو کار کند. گراف دانش گوگل را بکار می‌برد.

کاربران قبلی گزینه‌های ممکن زیادی برای ادامه جستجو هستند.

با پاسخ دادن به سوال، شروع می‌کنند. که به آن "جستجوی محاوره ای" یا "Conversational Search"  گفته می‌شود.

 

 

 

گراف دانش

گراف دانش مبتنی بر دانش است که توسط گوگل برای افزایش کارایی موتور جستجو با استفاده از اطلاعات جستجوی معنایی در منابع گسترده و متنوعی بکار گرفته می‌شود.

الگوریتم رتبه‌بندی صفحات

رتبه‌بندی صفحات با تحلیل رتبه‌بندی همه صفحات وب برای پرس و جو‌های هر صفحه وب، تعیین می‌شود. بیش از ۲۰۰ فاکتور رتبه‌بندی در این الگوریتم وجود دارد.

رویکرد گوگل تغییر جستجو از کلیدواژه به مفاهیم است و این رویکرد در الگوریتم مرغ مگس خوار دیده شده است.

پیوندها، رتبه صفحات و فاکتور و مفاهیم تکراری، فاکتورهایی هستند که هنوز اهمیت دارند اما محتوا در صدر همه آنها قرار دارد.

برای مشاهده و دریافت اطلاعات بیشتر درخصوص الگوریتم مرغ مگس‌خوار گوگل به آدرس زیر مراجعه کنید:

 

http://www.slideshare.net/PriyodarshiniDhar/google-hummingbird-algorithm-ppt

https://en.wikipedia.org/wiki/Google_Hummingbird

 

 

Search engine optimization