رویداد انتخابات ریاست جمهوری ۹۶
شکل زیر روند رفتار کاربران (ارسال پرسوجو) در جویشگرهای بومی در رابطه با موضوع انتخابات را به همراه ابر کلمات مربوط به برخی از روزها نشان میدهد. همان طور که مشخص است تقریبا از هفته دوم سال جدید ارسال پرسوجوی کاربران به جویشگرها آغاز شده است. هرچه که به زمان انتخابات نزدیکتر شدهایم تعداد پرسوجوهای کاربران نیز افزایش یافته است. البته این روند افزایش تعداد پرسوجوها به صورت یکنواخت نبوده است و با اتفاقاتی که در طول این زمان رخ داده است تعداد پرسوجوهای کاربران بالا و پایین شده است.

رفتار کاربران در روزهای مختلف به یک شکل نبوده است و متناسب با رویداد اتفاق افتاده در آن روز رفتارهای مختلف و نیازهای اطلاعاتی متناسب با آن داشتهاند. شکل زیر توزیع زمانی پرسوجوهای ارسالی کاربران در روزهای مختلف را نشان میدهد. همان طور که مشخص است تفاوت محسوسی بین شکل توزیع در روزهای مختلف قابل مشاهده است. در روز معمولی (18 اردیبهشت) کاربران معمولا بیشتر در ساعات 8 صبح تا 1 ظهر پرسوجو ارسال نمودهاند و در بعد از ظهر نیز به صورت یکنواخت و کمتر از صبح پرسوجو ارسال شده است این توزیع برای روزهای مختلف که رویداد خاصی اتفاق نیافتاده است تقریبا به همین شکل بوده است. اما در روز مناظره به دلیل اینکه مناظره در بازه 4 تا 7 عصر برگذار شده است مشاهده میشود که بعد از مناظره پرسوجوهای کاربران بیشتر شده است و تا ساعات پایانی شب این روند افزایش پرسوجو ادامه داشته است. در روز اعلام نتایج بیشترین تعداد پرسوجو را در ساعات اولیه روز داشتهایم به این دلیل که اکثر کاربران در اولین ساعات روز به دنبال نتیجه انتخابات بودهاند و در آخر اینکه در روز انتخابات رفتار کاربران کاملا متفاوت بوده است و تقریبا در کل ساعات روز (به جز نیمه دوم شب) به صورت نسبتا یکنواخت پرسوجو ارسال شده است.

در شکل زیر لیست پرسوجوهای پر تکرار در روزهای مختلف نشان داده شده است. نتایج حاصل شده نشان میدهد که کاربران جویشگرها در هر روز متناسب با رویداد اتفاق افتاده نیازهای اطلاعاتی که مرتبط با آن رویداد بوده است را مطرح نمودهاند.

در شکلهای زیر لیست پرسوجوهای پرتکرار در رابطه با نامزدهای مختلف نشان داده شده است. همان طور که مشخص است مواردی مختلفی که در رابطه با نامزدهای مختلف در طول فرایند انتخابات مطرح شده بود در پرسوجوهای کاربران نمایان است به عنوان مثال در مناظره های انتخاباتی موارد مختلفی مطرح گردید که باعث شده کاربران پرسوجوهایی را در رابطه با آنها مطرح نمایند.


اما در اخر این پرسش مطرح میشود که آیا نیازهای اطلاعاتی کاربران در رابطه با نامزدهای مختلف میتواند تخمینی از گرایش مردم به این افراد باشد؟ برای پاسخگویی به این سوال برای هر یک از نامزدهای مختلف درصد پرسوجوهایی که مربوط به آنها بوده است را استخراج کرده و نتایج آن در شکل زیر نشان داده شده است. نتایج حاصل شده به شکل عجیبی نزدیک نتایج نهایی انتخابات بوده است.

